NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
أَبُو عَوَانَةَ
عَنْ
الْأَعْمَشِ
عَنْ
إِبْرَاهِيمَ
عَنْ
الْأَسْوَدِ
عَنْ
عَائِشَةَ
قَالَتْ مَا
رَأَيْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
صَائِمًا
الْعَشْرَ
قَطُّ
Aişe (r.anha)'dan;
demiştir, ki:
"Rasülullah
(s.a.v.)'i Zilhiccenin on gününde oruç tutarken hiç görmedim."
İzah:
Müslim, itikaf;
Tirmizî, savm; Ahmed b. Hanbel, VI, 42,
124.
Hz. Aişe'nin bu sözleri
ile önceki babın ilk hadisinde belirtilen haber birbirine Uymamaktadır. Çünkü o
hadiste Hz. Peygamber'in Zilhicce'nin dokuz gününde oruç tuttuğu bildirildiği
halde, bu haberde Hz. Aişe, Rasûlullah'ın Zilhicce'nin on gününde oruç
tuttuğunu hiç görmediğini söylemektedir.
Haberler arasındaki bu
muhalefetin arasını bulmanın yolu şudur: Hz. Aişe'nin, RasÛlullah (s.a.v.)'ın o
günlerde oruç tuttuğunu görmemesi, Efendimizin oruç tutmamış olmasını
gerektirmez. Hz. Aişe bildiğini haber vermiştir. Peygamber (s.a.v.) belirtilen
günlerde devamlı olarak oruç tutmazdı. Bazan tutar, bazan terk ederdi. Bu
farklı rivayetlerden anlıyoruz ki, Aişe (r.anha) oruç tutmayışına, evvelki
haberi nakleden hanımı da tutuşuna muttali olmuşlar ve her biri bildiğini haber
vermiştir.